~ Är du lite sugen på att köpa ett flipper? Kanske som "en investering i personalvård" att ställa på kontoret eller du kanske bara vill köpa ytterligare fem stycken spel att ha i din egen pub (gillestugan)?
 
 

» Vem ska man kontakta?

 » Vad ska man betala för ett begagnat flipperspel?

 » Rekommendationer - vilket spel ska jag köpa?

 » Ett flipperspel för familjens små (och stora) barn

 » Några enkla råd för att lyckas med ett ditt flipperköp

 » Defekta spel kan man dela in i tre kategorier

 » Det finns andra "fel" så väl som möjligheter också!

 » Så här skyddar du golvet från att få märken av flipperbenen

 » En "nödlösning" om man råkat krossa någon plastdetalj

 » Detta visste du inte (?) om flipperspel!
 
 

Vem ska man kontakta?
 

Olika annonsmarknader på nätet Tex. Blocket, Tradera m.m.
eller så kan man ringa till någon speloperatörer.
För dig som köper flipper åt firman så ska man självklart vända sig till det företag som kan ge dig köpet på faktura. Vissa flipperbutiker ombesörjer gratis installation vilket även har den fördelen att det sparar dina egna ryggkotor... Kolla också omfattningen utav eventuella garantiåtaganden.
 

Vad ska man betala för ett begagnat flipperspel?

Om man skummar igenom radannons-tidningar, surfar runt på olika hemsidor och ringer till alla Sveriges större uthyrningsföretag och frågar efter begagnade spel till salu så kommer man att finna att "prisbilden" spänner från mellan 500 upp till 25000 kronor, med tonvikten runt 8000.

Ett flipperspel används hos en uthyrare tills det efter ett antal år (4-7) genererar sämre intäkter (i antal 5 kronor) än vad spelet kostar bolaget i form av service etc. I genomsnitt så får man betala runt tio tusen för ett spel men det finns en betydande prisvariation beroende på hur "attraktivt" spelet är. Ett "Theatre of Magic" är ett, i alla avseenden, trevligare spel än ett "Teenage Mutant Ninja Turtles". En speluthyrare vet förståss vilka av hans spel som är mest slitna "i flottan" och dom spelen går naturligtvis i första hand - om det alls ska säljas någon - många spel skrotas för att försörja resten med reservdelar. Men visst finns det fynd om man vet precis vad man ska ha, kanske kan "vänta in" ett specifikt spel och om man har en vältränade prutningsargument...

Att man kan köpa ett nyservat och "reconditionerat" flipperspel av ett uthyrningsbolag hör alltså till definitivt till ovanligheterna. Att köpa ett flipperspel via "Gula Tidningen" kan vara allt i från en "klockren fullträff" till att vara en "chansning". Men visst kan man göra riktiga kalasfynd! 
 

Rekommendationer - vilket spel?

Att bränna av en bunt tusenlappar på ett flipperspel känns kanske lite läskigt vid första tanken men för den som har lite koll på priser vet ju att spelen sjunker relativt lite i andra/tredje/fjärde/..-handsvärde. Man brukar alltså kunna byta in eller sälja ett spel som man "känner sig färdig med" och få (närapå) pengarna tillbaka. Även de allra nyaste spelen som kostar bortåt 20 papp kan vara bra köp eftersom importen av spel är , och har varit, "obefintlig" de senaste åren. Varken Gottlieb-, Bally- eller Williams-flipper nytillverkas längre sedan en tid tillbaka. Sista chansen att köpa spel som håller (närapå) nyskick i ordets rätta bemärkelse?

Vilket spel ska jag satsa på är en mycket vanlig fråga och visst kan det vara svårt att veta om man inte har provspelat allt som finns. Ett mycket vanligt dilemma är ju också att plånboken/sambon/.. bara accepterar ett spel och det är på detta spel som surt förvärvade 8000 kr. ska spenderas. Till råga på allt så ska ju flippret vara kul under hela det år/åren som det ska stå i vardagsrummet. Spelet måste vara i kalasskick. Det måste vara snyggt. Alla kompisarna måste tycka att det är häftigt. Ungarna måste fatta hur man spelar. Grannen måste bli avundsjuk. Jag måste känna att det är "rätt". ...Nu börjar det bli mycket att fundera på! Ska jag bara chansa på ett visst spel och hoppas? (nej).

Snälla Doktor Pinball Nostalgia - Vad ska jag köpa? Svar: Välj efter tycke och bak - baken avgör smaken. Surfar man runt och "fönstershoppar" tillräckligt länge så hittar man sin "perfect match". Det enda riktigt bra sättet att hitta det man vill ha (när man inte ens veta VAD man vill ha) är att surfa runt kolla på nätet samt att provspela allt man kommer i närheten av. För bara 5 kronors insats kan man enkelt ta reda på om ett spel är en "av" eller "på". På Internet kollar man vilka spel som har lanserats. Lättöverskådlig info kan man få genom att kolla igenom exempelvis årgångarna 1993,94,95 och 96 på The Pinball Database. Här hittar du massor av olika spel för runt fyra tusen och uppåt. Printa ut intressanta årgångar och jämför ex. antal coola funktioner. Dessutom så är ju det detta som är så kul - att göra lite "grävande journalistik" och vaska fram just det flippret som man vill ha så jäkla förbaskat mycket (och NU!). ...Den som är segelbåtsentusiast förstår vad jag menar...

Just det där sista med tid/tillfälle kan i och för sig vara ett klurigt problem eftersom urvalet av spal till försäljning vid en viss tidpunkt alltid är begränsat. Råd: Ring alternativt maila till alla flipperhandlare och kolla om det finns en chans att just spel A, B eller C kan "skakas fram" framöver. Lägg in en "beställning" och håll tummarna plus ett halft öga på vad som händer ex. på Pinball Nostalgias "For Sale"-sida. När, alternativt om, "rätt" spel dyker upp till försäljning så HUGG! Varför då? Jo, som sagt, urvalet är alltid begränsat och alla letar efter "rätt" (obs! mycket personligt) spel. Finns det nån därute i cyberrymden som är "die hard-fan" av Indianapolis 500 och som vill ha ett flipper med Mario Andrietti som tema? ...tänkte väl det! :-) Det finns flipperspel för alla!
 

Ett flipperspel för familjens små (och stora) barn

Visst är det ju så förbaskat svårt att välja ut ett spel när man står som åsnan mellan hötapparna hos flipperhandlaren och inte kan bestämma sig... Ett flipperspel som passar hela familjen? Vi vill ju köpa allihop!

Om man har barn som, nu eller i framtiden, kommer att spela på flippret så köp ett spel som ungarna kommer att gilla. Vad jag menar är att det ju finns nyare flipperspel som "direkt" får småkottar att skratta och "fatta" vad som händer. Ett exempel kan vara "Adventures of Rocky and Bullwinkle and Friends" där alla barn kan peka på detaljer (animationer) på spelplan och i Videomodes etc. och känna en koppling till ljudeffekter och "hur det går" i spelet. Det finns ett antal nyare spel som är en "dröm-julklapp" för exempelvis en 8-12 åring.

Samtidigt så är ju exempelvis "Dirty Harry"-flippret en "dröm- julklapp" för alla snälla, "lite äldre", barn... :-) Men, som sagt - ungarna har inte så kul med Dirty Harry eftersom de inte fattar ett smack av vad han säger eller vad som händer på displayen.

Om man riskerar att det blir "trubbel" när man kommer hem med ett flipper eftersom det kan tänkas bo en annan person på samma yta men med en annan "smak för vad som är snyggt" så tänk efter en extra gång innan du klipper till på ett flipper. Ett svart spel typ "Apollo 13" brukar de flesta kunna "leva med" medans exempelvis "Vegas" (="självlysande") är extremt svåra att "färg-koordinera" med resten av vardagsrummet eller sovrummet... ;-)

Ett förslag som jag hörde en gång var att om man köper ett spel med "barbröstade killar på", t.ex. "Royal Rumble" (Hulk Hogan!) så brukar flippret kunna "accepteras" av till och med svärmor...
 

Några enkla råd för att lyckas med ett ditt flipperköp

Var du än köper spelet - se till att du får med dig instruktionsboken! Detta gäller alla digitala spel (1978 och framåt). De äldsta har bara några ihophäftade A4-papper med info om reservdelsnummer och liknande. Alla 90-talsspel har (minst) en "tjock bok" som innehåller massor med nyttig information; alltifrån hur du ska spela för att "lösa uppdragen" till hur du använder spelets avancerade (och mycket användbara) inställningar. Inga papper alls = "ett stort minus".

Titta ("pedantiskt") noga på spelplanens detaljer - om man vet vad man ska se på så kan man avslöja bristarna - annars inte. Kolla efter slitna gummiband och andra smådetaljer av plast som kanske är utslitna. Om det finns många glödlampor som inte lyser så är behövs säkerligen "lite pyssel". Titta också på själva spelplanens ytskikt - spana efter skador. Om det finns mycket "svart" (smuts) på spelplanen så är säkerligen de, ibland känsliga, komponenter som sitter lite varstans "på" spelplanen lika smutsiga. Titta på glasskivan så att denna inte är alldeles "vit" av repor. Alla glasskivor är mer eller mindre repiga men om man nu själv tänker snygga upp spelplanen till nyskick så vill man ju inte ha ett repigt glas ovanför "glansen". Använd invändningar på detaljer för att pruta.

Fäll upp spelplanen - om du får intrycket av att "här behövs det en dammsugare" - dra slutsatser av detta. Det finns spel som har mer eller mindre "tok-pedantiska" ägare och dessa ompysslade spel är säkerligen i "kärnfriskt" skick i övrigt. Väl värt att betala en extra slant för.

Alla spel ska vara kompletta med mynträknare (kallas även sil). Denna skall vara korrekt konfigurad för spelet dvs. alla dess funktioner stämmer. Vidare finns det olika typer av silar och spelet ska alltid ha en lika modern sil (ex. av optisk typ) som årsmodellen på själva spelet.

Sedan cirka tio år tillbaka har alla spel en så kallad DOT-matrix display. Så kallas nämligen "bildskärmen med alla prickar" - och det är just dessa prickar som är intressanta. Kolla ljusstyrkan; Det skall inte finnas några ljuspunkter som är svaga, detta uppträder oftast först ute i hörnen. Jämför om möjligt med andra spel (hos flipperhandlaren) så ser du om displayen verkar "matt". En mycket bra felprovnings-mode finns i mjukvaran på spelen (rörlig testbild). Att byta display kostar en slant.

Vissa spel har i originalskick en "påbyggnad" ovanpå själva spelets topp. Ett exempel kan vara Ballys Judge Dredd. Kolla så att denna finns med - eventuellt så ligger den bara avskruvad i något hörn. Jämför med hur spelet ser ut på flyern eller på ex. Pinball Nostalgias Photo Gallery. Samma princip, dvs. att kolla upp vad som är original, gäller för spelets ben. Dessa stålprofiler finns i tre utföranden; vanligt krom, svart eloxering eller guldlackerade. Spelet skall ha rätt ben (och rätt bultar)!

Om du har möjlighet att kika på flyern för spelet då du "besiktigar" ett tänkbart förvärv så kolla naturligvis efter avvikelser. Exempelvis så ser man enkelt om någon detalj saknas - vilket annars kan vara näst intill omöjligt! Corvettespelets motor ska ha tändkablar (ofta borta), Terminator II ska ha en kromad helikopter på spelplanens vänstra sida...

Om spelet är renoverat så ska man kika efter om det har gjorts med originaldelar. Här kan man naturligtvis inte vara allt för petig eftersom det fungerar med "de mesta" och en speluthyrare aldrig är särskilt pedantisk. Men om du kikar på ett Gottlieb och det står Williams på flipprarna, Bally på spolarna under planen och diverse små standard plastdetaljer har en färmix liknande julgranens så blir prutmånen större...

Nyare spel innehåller programvara som kan uppgraderas. Vissa uppgraderingar ger bättre funktioner ex. mer avancerade ljudeffekter medans andra handlar om vanlig "avlusning" av diverse buggar som har kommit tillverkaren tillkänna något år efter spelets lansering. När man slår på spelet så visar DOT-displayen för ett kort ögonblick versionsrummret, ex. 3.1. Se till att du köper ett spel som är uppgraderat! Kolla upp hur det ligger till med uppdateringar på ex. WMS hemsida (och pruta därefter). På vissa spel är senaste uppgraderingen extra viktigt, som ett exempel kan jag plocka ut Ballys Twilight Zone.

Hos tillverkarna finns även så kallade "service bulletins" att ögna i genom. Dessa gäller för specifika spel och är en typ av rekommendationer på sådant som är "buggar i mekaniken". Exempel på råd kan vara att byta ut en viss skruv mot en kraftigare så att inte en viss plastdetalj riskerar att knäckas eller att inspektera så att en viss kabelmatta inte ligger och skavs sönder. Servade spel skall alltid vara kollade enligt "bulletins" - kika på nätet och notera aktuella detaljer.

Sist men inte minst - Riktigt fint skick är väl värt pengarna. Om man släpar hem ett flipper som "behövde lite AJAX" så begrunda följande; Repor är repor. Repor är pillrigt att försöka fixa. Lagade repor blir sällan bra eftersom man sällan har rätt nyans att kludda med. Vad som är en riktig mardröm är dock att kånka hem ett spel för att efter några dagar upptäcka att "ena sidan på lådan är ljusare än den andra" (det klassiska solbleknings-fallet)! De allra bästa flipperhandlarna har bara bra spel.
 

Defekta spel kan man dela in i tre kategorier
 

1. Mer eller mindre defekta elektromekaniska spel (före 1978)

- Går "alltid" att laga. Man kanske kan säga att de är ungefär lika tekniskt avancerade som en gammal moped. Skruvmejsel och eltejp rår på det mesta... Nej, allvarligt talat, om man ska pyssla med det elektriska (svagström) så bör man ha spelets elschema, en lödkolv,.. etc. (som en moped!). Att köpa ett elektromekaniskt spel som ett renoveringsobjekt kan vara ett riktigt fynd och samtidigt ett "lagom" stort projekt att ta sig an.

En förutsättning för att man ska lyckas att fixa i ordning spelet är tid, kunskap och förståss intresse. Att totalrenovera ett sånt här flipper tar ett antal (5-10) kvällar plus lite tid för målning om så behövs (du väljer själv hur noga du ska måla - millimeterpensel eller.. ...rulle??). Spelet får ett rejält lyft om man lämnar in benen och myntluckan etc. för omkromning, vilket inte kostar speciellt mycket. Mycket av jobbet är att dels rengöra saker som exempelvis plast- och gummidetaljer samt att rengöra alla kontakter (200-600 st.) med elektronikrengöring och tops. Allt som man tar loss får man ofta justera in efter återmontering vilket kan vara nog så tidsödande. Lossa grejer inte i onödan om du inte måste (ex. diska plastbitar). Det fina med att renovera ett gammalt flipper är att man kan ta ett "delprojekt" per kväll exempelvis "toppen".

Var beredd på att spel som är "stendöda" troligen kräver en tålmodig felsökning och ett stort mått av "jävlaranamma". Slutligen kan nämnas att om du är nybörjare och ska välja ett "objekt" så välj en enspelare. Anledningen är att det oftast är det elektriska som är svårast att förstå sig på och ju färre spelare och "spel-finesser", ju mindre antal reläer inuti lådan. Objektet ska vara 100 % komplett - annars är det bara för proffs!
 

2. Digitala spel med fel på elektroniken (typexempel 80-talet)

- Stor skillnad jämtemot de elektromekaniska spelen; Kunskap och speciella verktyg är ett måste. Lekmannen göre sig icke besvär. Om vi nu ändå säger att du har kunskaper inom elektronik - eller att ex. din granne har det och han är skyldig dig en stor tjänst - så kanske du kan göra ett fynd om du funderar på att köpa ett defekt spel. Komponenter finns att beställa och handledning i konsten att felsöka dessa spel finns - allt finns - här på Internet!

På Pinball Nostalgias länksida finns ett 15-tal flippersiter som kan hjälpa dig med antingen information eller reservdelar som exempelvis olika små "chips". Jag vet att det kan vara svårt att "hitta runt" inne på vissa (vildvuxna) flippersiter men du får leta dig fram. Var beredd på att surfa runt en hel kväll för du måste troligen plocka information från flera olika hemsidor för att få ett grepp om vad som behöver fixas på ditt spel. När du hittat en "ledtråd" - printa ut sidan. Lycka till!
 

3. Defekta 90-tals spel (dot matrix display) med elektronikfel

- Enklaste lösningen: Ring runt bland speluthyrare och tjata, böna och be om att få köpa utbytes-kretskort eller att de reparerar felet. Du kanske kan få en av deras reparatörer att fixa spelet "efter arbetstid". Var beredd på att dessa tjänster kan kosta dig en slant men om du har köpt ett defekt spel för "halva priset" så kanske du ändå "kan gå vinst".
 

Det finns andra "fel" så väl som möjligheter också!

Alla flipperspel innehåller ganska många små säkringar som är runda, är av glas och cirka 2 centimeter långa. De sitter "lite var stans" i ett spel. Kolla så att inte någon av dem behöver bytas! :-)

Det finns personer som själva är samlare av flipperspel eller bara "råkar" sitta inne med de rätta kunskaperna och gärna hjälper dig om du känner dig osäker på att klara jobbet själv. Du kan, med förtroende, vända dig till någon utav följande personer som du finner på denna adresslista.

Nöjesmaskiners reparatörssida
 

Så här skyddar du golvet från att få märken av flipperbenen

Sätt en möbeltass under varje ben. Köp den största storleken av runda, självhäftande filt-tassar som finns. Funkar med kan bli "lite halkigt".

Om du har ett golv som är väldigt halkigt så kan man ordna fram gummibitar, dvs. cirka 5 mm tjockt och helst ganska mjukt gummi. Sådana här bitar kan man skära ut från något gammalt "junk" som man förslagsvis hittar i garaget. Om du inte har ett garage så knyck nåt lämpligt hos grannen eller hos något annat lämpligt offer t.ex. en kompis som har dykutrustning liggande...

Om man bor i en lägenhet som är lyhörd så kanske man inte vill "utmana" grannarna alltför mycket men fortfarande vill kunna "avreagera dig" på flipperspelet utan att föranleda ett "extrainsatt styrelsemöte" i bostadsrättsföreningen så investera i gummibitar enligt exempel ovan. Med "rätt" prylar kan man faktiskt dämpa förbluffande mycket (90%). Om man har man ett gammalt elektromekaninskt spel med klockspel så kan man "sänka lite" genom att ex. fylla klockorna med nåt dämpande.
 

En "nödlösning" om man råkat krossa någon plastdetalj

Ibland kan det hända, även om det är ganska ovanligt, att man "sätter ett sånt djävulusiskt kanonskott" att kulan knäcker någon plastdetalj på spelplanen. Detta är i och för sig knappast någon katastrof eftersom man kan beställa smådelar hos vissa siter direkt på Internet och få prylarna hemskickat mot postförskott i ett vanligt kuvert. Detta gäller exempelvis så kallade slingshot-plastbitar, alltså de platta bitar som sitter strax utanför/ovanför flipprarna. Kostar några dollar, totalt.

Om du äger ett äldre alternativt ett ovanligt spel och "ingen" verkar kunna ordna fram nya bitar varken som nytt eller begagnat - vad göra? Ja, om du kan tejpa eller limma ihop den krossade delen så är ju detta naturligtvis den enklaste lösningen. Men nu tänkte jag berätta hur man kan göra om det bara finns "småflis" kvar. Först - se till att småflisorna hamnar i dammsugaren innan de försvinner "ner i" spelplanen. Sen är det dags att slöjda lite! :-)

Jag hade en gång ett spel som behövde ett antal nya plastbitar och även "ihoplappning" av en krossad plastramp. Att få tag i delar visade sig vara svårt (detta var innan Internet!). Efter att ha gjort ett antal försök med hård och spröd plast som ändå aldrig höll mer än 3 minuter på spelplanen så svängde jag förbi stormarknaden och letade efter lämpligt material. För det facila reapriset av 20 spänn inhandlades en stor och cyangrön lunchlåda av märket Hammarplast som genast åkte i sopbingen vid hemkomsten...

Det är nämligen så att dessa micro-burkar levereras med ett lock som är av en nästan helst genomskinlig, blank och cirka 3 mm tjock plast - mjuk men ändå spänstig och framförallt - seg som sjutton. Bara att klippa ut detaljer med en kraftig sax och eventuella hål kan man borra. Som om inte detta vore nog så kan man värma plasten lite och så att efter mycket pill (och lim!) så var även den till formen mycket "svåra" rampen förstärkt. Övriga detaljer målades med en svart spritpenna eftersom i detta fall, turligt nog, var originalbitarna svarta.

Visst - det överlägset snyggaste är att skaffa fram rätt delar från början men ibland så måste man improvisera lite, om inte annat i väntan på beställda delar.
 

Detta visste du inte (?) om flipperspel!

Nyare spel, speciellt de med DCS (se nedan), har en mycket stor datorkraft. Processor och och liknande håller närapå modern persondatorklass! Och det behövs, för när det är "absolut maximal action" på spelplan+ljud+display så är finns det bra många in/ut-signaler att hålla reda på och det får ju inte "sacka", ungefär som en videosnutt på datorn när kraften från grafikkortet inte riktigt räcker till.

Sedan cirka 5 år tillbaka så har spelen ett mycket avancerat ljudsystem. Detta är det inte så många som vet eftersom ett uthyrt spel aldrig har någon högre ljudvolym - du hör inte stereoeffekten eller den djupa basen. I och med lanseringen av DCS (Bally/Williams) så klättrade även klassen på förstärkare och högtalare upp några pinnhål. I princip så kan man säga att ett nyare spel ÄR en "enklare" HiFi-anläggning rent kvalitetsmässigt (16-bitars digital ljudkälla) - sen kan väl alltid ha synpunkter på VAD det är som som kommer ur högtalarna men det beror på vilket spel man valt och om man har "kommit långt" i spelet. Ofta är det ju så att den bästa musiken/slingan inte är den som man möts av på förrens man avancerat en bit i spelet vilket man ju sällan gör innan man har lärt sig spelets "regler/uppdrag". Se även mina spelrecentioner.

Det kan också nämnas att det finns vissa spel med en extra kraftig subwoofer och slusteg i botten på lådan - vilket kan chocka den oinvigde vid en provspelning med lite högre volym! Det är ju detta som är det fina med att äga ett spel och att ha det hemma (alt. på kontoret) jämfört med på en "larmig" spelhall - man kan verkligen använda de "röstresurser" som de allra nyaste spelet faktiskt besitter. Man kan faktiskt till och med ladda ner uppdaterade (=utökade) "ljudpaket" via nätet till många utav de populäraste spelen (se WMS hemsida). När du slår på ditt spel så visas på dislayen vilken version av mjukvara som du har installerad. Du behöver proffesionell hjälp och kunskap för att "chipstrimma" ditt spel men det är säkerligen väl använda pengar om det skiljer många versionsnummer (X.X) mellan vad du har och vad som finns att hämta från tillverkarens support.

Ok, nu har jag skrivit en snutt om att man med fördel kan "krana på" om man äger ett nyare spel. Men glöm för all del inte bort att det finns ingen superbitars megasubwoofer som kommer ens i närheten av riktig livemusik... - vad jag menar? - ljudet från ett väljusterat klocksspel i lådan på ett sextio/sjuttio-talsflipper... Ett klockspel är lite av en sorts extrautrustning som sitter på vissa elekromekaniska spel. Man kan, med lite händighet och med en viss kännedom om elsystemets "struktur", montera in ett klockspel oavsett fabrikat på själva spelet och de finns i olika modeller med varierande antal - mer eller mindre vackra - toner.

Apropå datorkraft; Visste du att man faktiskt kan få en hel del kul (och "avslöjande") information ur spelets "minne" genom att kika under olika menyer i menystrukturen som möter en på displayen när man "går in" i spelet. Knapparna för detta finns innanför myntluckan och systemet är lätt att lära sig hantera även om nybörjaren kanske måste kika lite i instruktionsboken ibland för att hitta exakt rätt funktion eftersom det finns några hundra... Iallafall, det finns en "statistik-bank" där man kan hitta olika "räkneverk" till exempel för "antal spelade sekunder i genomsnitt för kula nummer tre" och liknande.

När jag ändå är berättar om "flipperspelens mini-Windows" så finns det ett häpnadsväckande avancerat, men lätthanterligt, system för att hitta diverse småfel och dylikt. Ett exempel: Spelets självtest indikerar att fotocells-givare nummer 31 har varit "irriterande" för spelet på sistone... Du kikar i instruktionsboken var 31:an sitter någonstans på spelplanen och väljer givare 31 i felsöknings-menyn på diplayen. Efter att ha provat fotocellen (det som påverkar den) med fingertoppen och konstaterat att den funkar bara ibland ("tänds/släcks" i displayen) så drar du slutsatsen att den är nog lite smutsig (ett vanligt "fel"). Med god assistans av det tekniskt högstående fackmannaverktyget PowerCleaner - i dagligt tal även kallad örontops - så fixar du problemet på nolltid :-)

Artwork, pictures and code © 94-00 Pinball Nostalgia

Andra oberoende köptips:
Svenska flippersällskapet